Kuluçkadan 100 oyun çıktı
ODTÜ Teknokent bünyesindeki Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezinde bu yılın ilk yarısında 100 yeni oyuna imza atıldı.
ANKARA (AA)- ODTÜ Teknokent bünyesindeki Animasyon Teknolojileri
ve Oyun Geliştirme Merkezinden (ATOM) bu yılın ilk yarısında 100
yeni oyun çıktı. ATOM ekipleri, geliştirdikleri oyunlarla
uluslararası başarılara imza attı.
ATOM Ön Kuluçka Merkezi Program Yöneticisi Elif Karaata'nın verdiği
bilgilere göre, ATOM, 2008 yılından bu yana ODTÜ Teknokent
bünyesinde bir ön kuluçka merkezi olarak faaliyet gösteriyor.
ATOM, henüz şirketleşmemiş ekiplere ve geliştiricilere çeşitli
destekler veriyor. Destekler, şirketleşme ve idarileşme
süreçlerinde kreatif alandaki insanların bu süreçlerde
yaşayabileceği sorunları çözmeye ve projelerinin yaratıcılık
kısmına daha fazla yoğunlaşmalarını sağlamaya odaklanıyor.
Ekipler, 1 yıl süresince sunulan desteklerden yararlanabiliyor. Bu
kapsamda, öncelikle ekiplere ofis alanı sağlanıyor ve teknik,
fiziksel altyapı ihtiyaçları karşılanıyor.
ATOM'un sunduğu ortamda fiziksel olarak birlikte çalışan ekipler,
birbirleriyle olan etkileşimlerini çıktılara dönüştürüyor. Birlikte
çalışma kültürü, bilgi paylaşımını beraberinde getiriyor. ATOM'daki
ekipler birbirlerinden bilgi ya da proje saklamıyor. Ekipler
projelerini yan yana geliştiriyor ve birbirlerinden bir şeyler
öğreniyor.
"Paylaşma kültürü" ATOM'daki çalışmaların en
önemli unsurunu oluşturuyor. Benzer organizasyonlarda genelde
başarı hikayeleri anlatılırken, ATOM'da girişimciler yaşadıkları
zorlukları ya da başarısızlıklarını da ekiplerle paylaşıyor. Bu da
uzun zamanda elde edilecek uzmanlık bilgilerinin daha kısa sürede
elde edilebilmesine ve geliştirme süreçlerinin kısalmasına olanak
sağlıyor.
Oyun geliştirme sektörünün dinamik yapısı dolayısıyla ATOM'daki
yenilik, özgünlük, anlatı arayışı sürekli olarak devam ediyor. Bu
çabalar sadece oyun geliştirmeyle de sınırlı kalmıyor. Örneğin
geliştirilen oyunlar için yeni parasallaştırma modelleri arayışları
da bu çabaların bir parçasını oluşturuyor.
Yoldan çıkmamak için "pit stop" zamanı
ATOM'da yıl boyunca farklı eğitimler yapılıyor. Bunlar, akademik
eğitim formatının dışında, konusunda uzman kişilerin ya da deneyim
sahibi geliştiricilerin uygulamaya yönelik bilgi paylaşımı şeklinde
gerçekleştiriliyor.
Tüm bu süreçlerde ekiplerin kendilerinin keşfedip, öğrenmesi
amaçlanıyor. Bunun için de bir teşvik modeli yürütülüyor. Periyodik
olarak ekiplerin zaman bilincinin oluşması için "pit
stop" olarak nitelendirilen kısa değerlendirmeler
yapılıyor. Burada, ekiplerin zamana bağlı koydukları hedeflere
ulaşılıp ulaşamadıklarına bakılıyor. Ekiplerin konulan ara
hedeflerle kendi proje yönetimlerini oluşturmaları sağlanıyor.
ATOM'daki ekiplerde mezun/öğrenci oranı hemen hemen eşit düzeyde
seyrediyor. Merkez, ODTÜ ile anılsa da merkezden yararlananların
yaklaşık yarısı başka üniversitelerden.
Destek dönemi sonunda gerekli yetkinliğe ulaştığı düşünülen proje
ve ekipler, ön kuluçkadan kuluçka aşamasına geçiyor ve şirketleşme
süreci başlıyor. Tüm bu süreçlerde bazı girişimciler kendi
şirketini kurmak yerine başka ekiplere ya da şirketlere dahil
oluyor. Bu özelliğiyle ATOM, aynı zamanda sektör için insan kaynağı
yetiştiriyor. Türkiye'de oyun geliştirme faaliyeti gösteren
firmaların yaklaşık yüzde 90'ında ATOM geliştiricileri görev
yapıyor. Bunun yanında İspanya, Almanya gibi ülkelerde oyun
sektöründe, farklı kariyer tercihinde bulunup dünyaca ünlü yazılım
ve sosyal medya platformlarında çalışmayı seçenler bulunuyor.
Muhabir: Göksel Yıldırım