Türk çini sanatında iki yeni teknik
Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi (FSMVÜ) Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Latife Aktan Özel, Türk çini sanatına "Katmanlı Çini" ve "Modüler Sistem Çini" olmak üzere iki yeni teknik kazandırdıklarını söyledi.
Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi (FSMVÜ) Geleneksel Türk
Sanatları Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Latife Aktan Özel,
Türk çini sanatına "Katmanlı Çini" ve
"Modüler Sistem Çini" olmak üzere iki yeni teknik
kazandırdıklarını söyledi.
Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi (FSMVÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi
Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Latife
Aktan Özel, Türk Çini Sanatına kazandırdıkları yenilikleri anlattı.
Küçükçekmece Belediyesi Geleneksel Sanatlar Akademisi'nde
gerçekleşen programda konuşan Özel, Geleneksel Türk çini sanatına
"Katmanlı Çini" ve "Modüler Sistem
Çini" olmak üzere iki yeni teknik kazandırdıklarını
söyledi.
TÜRK ÇİNİ SANATINDA "KATMANLI ÇİNİ TEKNİĞİ"
Türk Çini Sanatına kazandırdıkları yeni teknikleri anlatan Yrd.
Doç. Dr. Latife Aktan Özel, "Türk Çini sanatında klasikten
esinlenerek yeni arayışlar ve deneysel çalışmalar yapıyoruz. Bu
çalışmalarımızdan biri Katmanlı Çini Tekniğidir. Katmanlı çininin
üretimi, belirlenen figür veya motiflerin tespiti ile başlar. Bu
motifleri oluşturan alçı kalıba vakumlu çamur basılır. Elde edilen
bu motifler, bisküvi pişirimi gerçeklemiş parçalar durumuna
getirilir. Motiflerin, renklendirmesi tamamlandığında, katman
oluşturacak motiflerden daha geniş bir yüzeye sahip karo üzerindeki
önceden belirlenmiş yerlerine birleştirilir ve karoların katman
motiflerle birlikte sırlanıp fırınlanması ile sonuç 'katmanlı çini'
elde edilir" diye konuştu.
TÜRK ÇİNİ SANATINDA "MODÜLER SİSTEM"
Türk Çini Sanatında Modüler Sistemi de katılımcılarla paylaşan
Özel, "Modüler sistemde amaç, farklı form ve desende
birbirini tamamlayan çini karoların uygun düzenlemelerle bir araya
getirmek ve tekrarlı kullanımları ile hedeflenen bütünü, yüzeyi
veya bordürleri elde etmektir. Burada sonuç eser, parça-bütün
ilişkisine dayalıdır. Geliştirdiğimiz modüler sistem, Türk çini
sanatında karoların birbirini tamamlamasının yanı sıra desen olarak
da bütünlük ve süreklilik sağlamak için gereken önemli bir
tekniktir" dedi.
"TÜRK ÇİNİ SANATINA YENİ MOTİFLER
KAZANDIRIYORUZ"
Özel, sözlerini şu şekilde sürdürdü:
"Bunun dışında da biz farklı çalışmalar yapıyoruz farklı
yüzeyde çalışmalar yapıyoruz, kumaş üzerinde çinileri
oluşturuyoruz. Kumaşta da desenin devamını sağlayan motifler
kullanıyoruz. Bütünlüğüne baktığımız zaman yüzey farklılığı
olmasına rağmen görsel olarak bir bütünlük kazandırıyoruz. Var olan
objelerden örneğin; araba jantlarından, rögar kapaklarından
parçalar tasarladık. Çıkış noktamız bu objelerdi. Form olarak vazo,
lale, bardak, kadeh bunlardan da esin kaynağı olarak kullanıp
laleler ürettik ve Türk Çini Sanatına Yeni Motifler
kazandırdık."
(İHA)