Bayram namazı saat kaçta kılınacak?
Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yayımlanan namaz vakitleriyle birlikte, Kurban Bayramı namazının il il saatleri belli oldu. Peki, bayram namazı saat kaçta kılınacak? İşte yanıtı...
Bayram namazı saat kaçta sorusu vatandaşlar tarafından merak
edilirken Diyanet İşleri tarafından açıklanan verilerine göre tüm
illerimizde bayram namazı vakitleri belirlendi.
Kurban Bayramı namazı Ankara'da 06.46, İstanbul'da 07.00, İzmir'de
07.11, Çanakkale'de 07.12, Iğdır'da 06.01'de kılınacak.
Bayram namazı için bulunduğunuz il ve ilçe seçimi yaparak ilgili
linkten kentinizdeki bayram namazı vakitlerine ulaşabilirsiniz. Her
hangi bir karışıklık olmaması adına önce yaşadığınız kenti ardından
bulunduğunuz ilçeyi seçmeniz tavsiye edilir..
İL VE İLÇELERİN BAYRAM NAMAZI SAATLERİNİ ÖĞRENMEK İÇİN
TIKLAYIN
Diyanet İşleri Başkanlığı verilerine göre, illerdeki bayram
namazı saatleri şöyle:
"Adana: 06.39, Adıyaman: 06.27, Afyon: 06.57, Ağrı: 06.06, Aksaray:
06.43, Amasya: 06.33, Ankara: 06.46, Antalya: 06.58, Ardahan:
06.05, Artvin: 06.09, Aydın: 07.08, Balıkesir: 07.06, Bartın:
06.45, Batman: 06.15, Bayburt: 06.16, Bilecik: 06.57, Bingöl:
06.17, Bitlis: 06.11, Bolu: 06.50, Burdur: 06.59, Bursa: 07.01,
Çanakkale: 07.12, Çankırı: 06.42, Çorum: 06.37, Denizli: 07.03,
Diyarbakır: 06.19, Düzce: 06.52, Edirne: 07.09, Elazığ: 06.22,
Erzincan: 06.20, Erzurum: 06.12, Eskişehir: 06.56, Gaziantep:
06.31, Giresun: 06.23, Gümüşhane: 06.19, Hakkari: 06.05, Hatay:
06.37, Iğdır: 06.01, Isparta: 06.58, İstanbul: 07.00, İzmir: 07.11,
Kahramanmaraş: 06.32, Karabük: 06.46, Karaman: 06.48, Kars: 06.04,
Kastamonu: 06.41, Kayseri: 06.37, Kırıkkale: 06.44, Kırklareli:
07.07, Kırşehir: 06.42, Kilis: 06.32, Kocaeli: 06.57, Konya: 06.50,
Kütahya: 06.58, Malatya: 06.26, Manisa: 07.09, Mardin: 06.17,
Mersin: 06.42, Muğla: 07.07, Muş: 06.13, Nevşehir: 06.40, Niğde:
06.41, Ordu: 06.25, Osmaniye: 06.36, Rize: 06.14, Sakarya: 06.55,
Samsun: 06.31, Siirt: 06.12, Sinop: 06.35, Sivas: 06.30, Şanlıurfa:
06.25, Şırnak: 06.10, Tekirdağ: 07.06, Tokat: 06.31, Trabzon:
06.18, Tunceli: 06.20, Uşak: 07.01, Van: 06.05, Yalova: 07.00,
Yozgat: 06.38, Zonguldak: 06.49."
Kurban kesim vakti ne zaman başlar ve biter?
Kurban kesim vakti, bayram namazı kılınan yerlerde bayram namazı
kılındıktan sonra; bayram namazı kılınmayan yerlerde ise, fecirden
(sabah namazı vakti girdikten) sonra başlar. Hanefîlere göre
bayramın 3. günü akşamına kadar devam eder (Merğînânî, el-Hidâye,
VII, 154). Bu süre içinde gece ve gündüz kurban kesilebilir. Ancak
kurbanların gündüz kesilmesi daha uygundur. Şâfiîlere göre ise 4.
günü gün batımına kadar kesilebilir (Şirbînî, Muğni'l-muhtâc, IV,
383; İbn Rüşd, Bidâye, I, 436).
Kurban ibadetinin mahiyeti ve hükmü nedir?
Sözlükte yaklaşmak, Allah'a yakınlaşmaya vesile olan şey
anlamlarına gelen kurban dinî bir terim olarak, Allah'a yaklaşmak
ve O'nun rızasına ermek için ibadet maksadıyla, belirli şartları
taşıyan hayvanı usûlüne uygun olarak kesmeyi ve bu amaçla kesilen
hayvanı ifade eder (İbn Âbidîn, Reddü'l-muhtâr, IX, 452). Kurban
bayramında kesilen kurbana udhiyye, hacda kesilen kurbana ise hedy
denir.
Akıl sağlığı yerinde, hür, mukim ve dinî ölçülere göre zengin
sayılan mümin, ilâhî rızayı kazanmak gayesiyle kurbanını kesmekle
hem Cenab-ı Hakk'a yaklaşmakta, hem de maddi durumlarının yetersiz
olması sebebiyle kurban kesemeyenlere yardımda bulunmaktadır
(Serahsî, el-Mebsût, XII, 8; İbn Nüceym, el-Bahr, VIII, 197). Bu
ibadetin ruhunda Hakk'a yakınlık ve halka fedakârlıkta bulunma
anlayışı vardır. Kurban, bir müslümanın bütün varlığını,
gerektiğinde Allah yolunda feda etmeye hazır olduğunun bir
nişanesidir.
Mezheplerin çoğuna göre udhiyye kurbanı kesmek sünnettir (İbn Rüşd,
Bidâye, I, 429). Hanefî mezhebinde ise tercih edilen görüş,
kurbanın vacip olduğudur (Merğînânî, el-Hidâye, VII, 146). Kurban,
-fıkhî hükmü ne olursa olsun- müslüman toplumların belirli simgesi
ve şiarı sayılan ibadetlerden biri olarak asırlardan beri özellikle
milletimizin dinî hayatında önemli bir yer tutmaktadır.
Bayram namazı nasıl kılınır?
Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı namazları ikişer rekâttır ve
kılınışları aynıdır.
Bayram namazları cemaatle kılınır. Namaz vakti girince, ezan ve
kamet getirilmeksizin imam-hatip, Ramazan veya Kurban bayramı
namazına niyet eder. Cemaat de aynı şekilde bayram namazını kılmak
üzere mevcut imam-hatibe uymaya niyet eder.
İmam, "Allâhü ekber" diyerek tekbir alır ve ellerini bağlar. Cemaat
de aynı şekilde tekbir getirip ellerini bağlar. İmam ve cemaat
içlerinden "Sübhâneke" duasını okur. Sonra İmam ve cemaat, "Allâhü
ekber" diyerek tekbir alır, eller kulaklar hizasına kadar
kaldırılıp yana bırakılır. Sonra aynı şekilde "Allâhü ekber"
diyerek bir tekbir daha alınır ve eller yine yana bırakılır. Üçüncü
kere "Allâhü ekber" diyerek tekbir alınır ve bu sefer eller
bağlanır. Tekbirler arasında üç defa "sübhanellâhi'l-azîm" diyecek
kadar beklenir. Bundan sonra cemaat susup bekler. İmam, gizlice
eûzü-besmele çeker, Fatiha ve zamm-ı sûreyi sesli olarak okur,
sonra rükû ve secdeler yapılır ve ikinci rekâta kalkılır. İkinci
rekâtta imam, gizlice besmele çeker, "Fatiha" ve "zamm-ı sûre"yi
yine sesli olarak okur. Ardından imam ve cemaat, "Allâhü ekber"
diyerek tekbir alır, eller kulaklar hizasına kadar kaldırılıp yana
bırakılır. Peşinden aynı şekilde "Allâhü ekber" diyerek bir tekbir
daha getirilip eller yine yana bırakılır. Sonra aynı şekilde üçüncü
bir tekbir daha alınır ve eller yine yana salınır. İlk rekâtta
olduğu gibi ikinci rekâtta da tekbirler arasında üç defa
"sübhânellahi'l-azîm" diyecek kadar beklenir. Üçüncü tekbirin
akabinde "Allâhü ekber" diyerek rükûa varılır. Tıpkı birinci
rekâtta olduğu gibi rükû ve secdeler tamamlanır. İkinci secdeden
sonra oturulur. "Tahiyyât", "Salli" "Bârik", "Rabbenâ âtinâ" ve
"Rabbena'ğfirlî" duaları okunur. Sağa ve sola selam verilerek
namazdan çıkılır.
Buna göre bayram namazlarının her iki rekâtında, diğer namazlara
göre fazladan üçer tekbir getirilmiş olur ki bunlara "zevâid
tekbirleri" denir. Bu tekbirleri getirmek vaciptir.
Şafiî mezhebine göre her iki rekâtta da Fatiha sûresinden önce
olmak üzere, birinci rekâtta yedi, ikinci rekâtta beş tekbir
alınır.
Selam verildikten sonra İmam-hatip minbere çıkıp bir hutbe okur. Bu
hutbe Cuma hutbesinde olduğu gibi iki kısımdan oluşur. Hutbeye
"Allâhu ekber, Allâhu ekber, lâ ilâhe illallâhu vellâhu ekber,
Allâhü ekber ve lillâhi'l-hamd" diye tekbir getirilerek başlanır.
Cemaat de tekbire katılır.
İmam-hatip, bayram hutbelerinde genel olarak bayramın birleştirici
özelliğinden bahseder. İslâm kardeşliği, yardımlaşma gibi konulara
değinir. Ayrıca, Ramazan bayramı hutbesinde, zekât ve sadaka
ibadetleri; Kurban bayramı hutbesinde ise Kurban ibadeti ve teşrik
tekbirleri hakkında bilgiler verir.
"Teşrik tekbirleri"; Kurban Bayramı arefesinde sabah namazından
başlayıp bayramın dördüncü günü ikindi namazı sonrasına kadar yirmi
üç vakitte farz namazların ardından getirilen tekbirlerdir. Bu
tekbirler vaciptir.
Teşrik tekbirleri; "Allâhü ekber, Allâhü ekber, lâ ilâhe illallâhu
vellahu ekber, Allâhü ekber ve lillahi'l-hamd" cümlelerinden
oluşur.