’15 Temmuz’ kösele deri üzerine işlendi
Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Cam Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Tamer Aslan, 15 Temmuz darbe girişimini kösele deri üzerine rölyef çalışması yaparak anlattı. Yapılan çalışma TBMM veya Külliye'de sergilenecek.
Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi
Seramik Cam Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Tamer Aslan, 15 Temmuz
darbe girişimini kösele deri üzerine rölyef çalışması yaparak
anlattı. Yapılan çalışma TBMM veya Külliye'de sergilenecek.
Kösele deri üzerine rölyef çalışması yaparak 15 Temmuz'da
yaşananları ve mesajlarını anlatan OMÜ Güzel Sanatlar Fakültesi
Seramik Cam Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Tamer Aslan, çalışmanın
yaklaşık 2 ay sürdüğünü söyledi. Çalışmasının ana temasının 15
Temmuz olduğunu ifade eden Aslan, "Bünyesinde bulunduğum
Güzel Sanatlar Fakültesinin girişimleri ile Ankara'da yapılacak
olan sergi için bu hazırlıklar yapıldı. Aralık ayı içerisinde 15
Temmuz'u ve o süreci anlatan bir sergi olacak. Fakültemizin öğretim
üyelerinin de katılacağı karma sergi olacak. Yapılan planlamada
çalışmalar Mecliste veya Külliye'de sergilenecek. Bu çalışmamız
yaklaşık 2 ay sürdü. Bu çalışmaya geçmeden önce 15 Temmuz'u anlatan
süreçle ilgili medyadaki haberleri uzunca bir süre taradım.
İçerisinden uygun olan fotoğraflar ve bilgiler anlamında seçimleri
yaptım. Deriye aktarmadan önce anlatmak istediğim temayı Osmanlı
minyatürlerinden hareketle minyatüre dönüştürmeye çalıştım. Birçok
minyatürü inceledim. Çok zor bir iş, bunu yaparken daha iyi
anladım. Finalinde de bir temanın senaryosu var" dedi.
ÇALIŞMA DÖRT KEZ ELDEN GEÇTİ
Çalışmanın ‘rölyef işleme' olduğunun altını çizen Aslan,
"Yani üzerinde bizim geleneksel el sanatlarımızdaki bakır
ya da ahşap oyma gibi teknikteki çalışmaları ben kösele derinin
üzerine uyguluyorum. Tamamen elde çalışılıyor. Derinin hem önden
hem de arkasından çalışıyorum. Ana teması hazırlandıktan sonra
deriye aktarımı yapılıyor. Üzerinde de kesim ve çizimler yapılıyor.
Bu aşama yaklaşık dört kez elden geçiyor. Bu çalışmanın üzerinde
deriye vurulmuş milyonlarca darbe var. Bu çalışmamız 2 metreye 1.20
metre ebadındadır. Çalışırken fiziki şartlar zorluyor. Sürekli
çalışamıyorsunuz. Çünkü derinin bir tepkimesi var. Doğal olarak
çalışıp bekleme süreleri oluyor" diye konuştu.
"RÖLYEFTE ÖMER HALİSDEMİR'İN PAŞAYI VURMASI DA
VAR"
Yaptığı çalışmanın üzerindeki resimleri anlatan Aslan,
"Çalışmanın sol tarafında İstanbul Boğazı ile başlayan bir
süreç var. Bu süreç içerisinde halkın gösterdiği tepki var.
Askerlerin sabaha karşı teslim olmasını gösteren bir bölüm var.
Uçakların saldırıları, bombardımanları var. Halkın tepkisi giderek
büyüyor ama burada gecenin gizli kahramanları var. Uçakların
havalanmasını engellemek için tarlasını yakan vatandaş var. En çok
şehidin verildiği Özel Harekatın kartal simgesini kullandım. Sonra
camilerde salaların okunması anlatılıyor. O gecede Ömer
Halisdemir'in paşayı vurması var. Burada uçağa levye fırlatan
vatandaş var. Meclisin bombalanması var. İnsanların sadece
ellerinde bayraklarıyla tankların önüne geçmesi, önlerine yatması
ve onları engellemesi var. Helikopterlerle sivil vatandaşların
üzerine yapılan yaylım ateşleri var. Cumhurbaşkanımızın kendi
fotoğrafından elini alarak Rabia işaretini kullandım. Ben bu
çalışmayı yaparken 15 Temmuz gecesinin şehit sayısı resmi
envanterlerde 246 idi. Çalışma sırasında maalesef tedavi gören bir
vatandaşımızın daha şehit olduğu haberi geldi ve çalışma üzerinde
bunu düzeltme yapmak zorunda kaldım. At üzerindeki Türk süvarisi
elindeki flamada bu sayıyı vurguladım. Artık onlar şanlı
tarihimizin altın sayfalarında yerlerini aldılar ve ebediyete,
sonsuzluğa doğru yola çıktılar. Hep hatırlanacaklar. Sonuca
geldiğimizde de Türklerde Tuğrul olarak simgeleşmiş olan ve her
defasında ‘küllerinden yeniden doğan' ölümsüzlüğün ve yeniden
dirilişin simgesi mitolojik kuş Zümrüdüanka'yı ay-yıldızımızla
bütünleyerek çizdim. Zaten bu çalışmamın ismini de Tuğrul olarak
koydum. Tuğrul, burada ‘Biz Türkler her defasında küllerimizden
yeniden doğarızı' ifade ediyor" şeklinde konuştu.
(İHA)