Böyle akademisyenler de var: Bor kullanarak buluş yaptı
Yrd. Doç. Dr. İsmail Hakkı Akyoloğlu, bor madeniyle müzik enstrümanlarının ses kalitesini etkileyen bir buluşa imza attı.
Yrd. Doç. Dr. İsmail Hakkı Akyoloğlu, bor madeniyle müzik
enstrümanlarının ses kalitesini etkileyen bir buluşa imza attı.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi (AİBÜ) Eğitim Fakültesi Güzel
Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim
Görevlisi Yrd. Doç. Dr. İsmail Hakkı Akyoloğlu, bor madeniyle büyük
bir buluşa imza attı. 40 yıldır emek harcadığı meslek dalında
enstrümanlara büyük ilgi gösteren Akyoloğlu, müzik aletlerinde
kullanılan organik yapıştırıcıyı bor madenin toz haline getirilmiş
haliyle (borik asit) karıştırarak önce dış yüzeylere uyguladı.
Keman, bağlama, ud, viyola gibi birçok enstrümanın uzun ömürlü ve
kaygan olmasını sağlayan bor madeni, tuşelerin yer aldığı bölüme de
uygulanınca ses kalitesini etkiledi. Öğretim Üyesi Akyoloğlu,
organik yapıştırıcı ile borik asidi karıştırarak enstrümanın sesine
etki eden buluş için 21 Eylül 2015 tarihinde Türk Patent
Enstitüsü'ne başvuruda bulundu. Amerika ve Çin gibi dünya
ülkelerindeki projeleri geride bırakan Akyoloğlu patentin sahibi
oldu.
BOR İLE HAZIRLANMIŞ MÜZİK ALETLERİ ÜRETTİ
Türkiye'de birçok alanda kullanılacak buluşa imza atan İsmail Hakkı
Akyoloğlu, buluşun amacını anlattı. Akyoloğlu, "Bu elimdeki
bor madeni işlenmemiş halde, birinci sınıf kaliteli. Biri de
öğütülmüş hali. Borik asit dediğimiz üründür. Yaptığımız çalışma,
yapışkanlar içine bunlardan katarak deneyler sonucunda
oluşturduğumuz yapışkanlarla ilgili bir çalışmadır. Aynı zamanda
kayganlık, antibakteriyel ve aşınmayı önleyici kaygan özelliğe
sahip olması nedeniyle müzik aletlerinde aşınmayı önlemek.
Tuşelerde zamanla oluşan kasisler nedeniyle enstrümanlar çok büyük
zarar görmektedir. Birçok yıpranmalara sebep olmaktadır. Bu madde
kaygan bir yüzey oluşturmaktadır. Özellikle tuşelerin üzerinde ve
vurgularda kullandığımız bu borik karışımı da artı değer
katmaktadır" dedi.
İCADIN PATENTİNİ ALDI
Borik asitle yaptığı çalışma sonrası enstrümanlarda hem yüzeye hem
de sese etki eden İsmail Hakkı Akyoloğlu, "Bununla birlikte
son aşamada bir patent başvurumuz oldu. Acaba yapışkan olarak,
yapıştırıcılar olarak organik tutkallarda bor madenini de kullanmış
olsak hem tutkalların zaman içerisindeki değer kaybını önüne
geçebilir miyiz? Daha kaliteli bir yapıştırma elde edebilir miyiz
düşüncesiyle patent başvurumuz da 21 Eylül 2015'de Resmi Gazete'de
onaylandı. Şuanda böyle bir patent sahibiyiz. Bunun dışında borla
ilgili müzik aletlerinde ileride başka çalışmalar da yapabiliriz.
Bütün mızraplı, tuşlu, yaylı enstrümanlarda boru rahatlıkla
kullanabiliyoruz. Çünkü enstrümanlar ahşaptan yapıldığı için
ahşabın emici özelliğinden dolayı zararlar işleyemiyor. Ağaç
kurtları, gözle göremeyeceğimiz bakteriyel düşmanları ortadan
kaldırmış oluyoruz. Bunları bu amaçla kullandık. Tabi sese kattığı
artı bir değer de sesin rengindeki güzellik, temizlik. Yani temiz
bir ses elde etmiş oluyoruz" ifadelerini kullandı.
UZUN ÖMÜRLÜ OLMASI İCADI FARKLI KILDI
Dünya ülkelerini geride bıraktığını ve o ülkelerin bor madenini
farklı kullandığını söyleyen Akyoloğlu, şöyle konuştu:
"Bana patent enstitüsü başvuru içerisinde Britanya,
Amerika, Çin'in yaptığı çalışmaların tercümelerini gönderdiler.
Enstrümanların anatomisinde alaşım olarak metallerle beraber
plastik karbon, fiber karbonlar içerisinde kullanmışlar. Bir diğer
çalışmalarında görmüştüm ki enstrümanların dayama noktaları, dip
kısımlarında, yan kısımlarında kullanmışlar. Ama benim farklılığım
enstrümanların uzun ömürlü olmasına ve sese yönelik
oldu."
(İHA)